Outsourcing pracowniczy – zalety i wady
#outsourcing #outsourcing pracowniczy

Outsourcing pracowniczy – zalety i wady

15 września 2019

Rozwiązanie jakim jest outsourcing pracowniczy posiada wiele zalet. Tego typu współpraca pozwala właścicielowi firmy na zdjęcie z siebie odpowiedzialności związanej z szukaniem ludzi do pracy, obniża koszty rekrutacji i pozwala sprawniej zarządzać przedsiębiorstwem. Leasing pracowniczy ma jednak również swoje wady.

Outsourcing pracowniczy – zalety

Podstawową korzyścią płynącą z wynajęcia firmy zewnętrznej, która będzie zajmowała się rekrutowaniem pracowników jest przede wszystkim obniżenie kosztów związanych z rekrutacją. Agencje pośrednictwa pracy, którym najczęściej zleca się outsourcing pracowniczy, zazwyczaj posiadają bazy swoich pracowników, a dodatkowo prowadzą kilka rekrutacji jednocześnie, co pozwala na zminimalizowanie kosztów. Usługi agencji pracy tymczasowej kwalifikowane są jako koszty zewnętrzne, a nie stałe koszty pracy, co stanowi dużą oszczędność dla przedsiębiorstwa.

Kolejnym plusem jest to, że proces rekrutacji przebiega w sprawny i bardziej efektywny sposób. Dzieje się tak dlatego, że firmy zajmujące się outsourcingiem pracowniczym posiadają profesjonalną wiedzę w tym zakresie.

Niewątpliwą korzyścią dla przedsiębiorcy, który zdecydował się na outsourcing pracowniczy jest również spora oszczędność czasu. Nie musi on bowiem osobiście zajmować się znalezieniem odpowiedniego człowieka do pracy, a zajmują się tym specjaliści z agencji. To oni są odpowiedzialni za wybranie osoby, której kwalifikacje jak najpełniej odpowiadają wymaganiom danego pracodawcy.

Zaletą wynajmowania pracowników jest także ulepszenie organizacji pracy. Przedsiębiorstwo, które korzysta z usług firmy zewnętrznej nie musi bowiem zajmować się sprawami administracyjnymi. Obowiązek prowadzenia odpowiedniej dokumentacji kadrowo-płacowej spada bowiem na agencję.

Outsourcing pracowniczy może być korzystny nie tylko dla właściciela firmy, ale również dla pracownika. Dzięki temu, że korzysta on z usług agencji zatrudnienia, ma duże szanse na znalezienie pracy, która w 100 procentach będzie odpowiadała jego kompetencjom. Daje to również pracownikowi spore możliwości rozwoju i odpowiednie warunki do zdobywania nowych umiejętności.

Wady outsourcingu pracowniczego

Ryzykiem, jakie niesie ze sobą system pośredniego zatrudniania pracowników, jest negatywny wpływ na integrację ludzi w firmie. Częste rotacje mogą powodować niestabilność zespołu oraz stanowić problem komunikacyjny między stałymi i wynajętymi pracownikami. Taka sytuacja może obniżać również efektywność wykonywanych przez nich zadań.

Outsourcing pracowniczy może powodować także brak identyfikacji pracownika z firmą. Wynajęta osoba wie, że swoje obowiązki będzie wykonywała jedynie przez określony czas, co może odbijać się na poziomie jego zaangażowania.

Leasing pracowników niesie również ryzyko wydostania się informacji poufnych poza przedsiębiorstwo.

Inną wadą korzystania z usług firm rekrutujących jest brak bezpośredniej styczności przedsiębiorcy z nowym pracownikiem. Przyjęta do pracy osoba może odczuwać dyskomfort. Odpowiada bowiem zarówno przed właścicielem firmy, jak i przed agencją pracy tymczasowej, która go rekrutuje.

Podsumowując, zanim przedsiębiorca zdecyduje się na outsourcing pracowniczy, powinien rozważyć zarówno zalety, jak i wady tego typu rozwiązania oraz podjąć przemyślaną decyzję. I chociaż więcej przemawia za podjęciem tego kroku, należy poznać też drugą stronę medalu.

Masz pytanie?