Braki kadrowe są problemem wielu firm. Przedsiębiorcy zastanawiają się, gdzie szukać pracowników, ale przyznają, że kandydatów po prostu brak. Tymczasem mogą skorzystać z różnych opcji, które pomogą im rozwiązać problemy kadrowe.
Rośnie odsetek przedsiębiorców narzekających na braki kadrowe – na rynku po prostu brak rąk do pracy. Niektóre firmy stawiają na robotyzację i automatyzację, ale nawet one nie są w stanie zaspokoić potrzeb pracodawców. Tymczasem w nadchodzących latach będzie jeszcze gorzej. Według szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2035 r. odejdzie z rynku pracy nawet 3,8 mln pracowników. Równocześnie wejdzie na niego ok. 1,7 mln przedstawicieli młodego pokolenia. Oznacza to, że w dalszym ciągu na rynku pracy będzie brakowało ok. 2,1 mln pracujących. Jak mogą poradzić sobie w tak trudnej sytuacji przedsiębiorcy? Według naszych ekspertów mają kilka opcji.
Rośnie w Polsce liczba cudzoziemców przyjeżdżających nad Wisłę w celach zarobkowych. Można w nich upatrywać szansy na uzupełnienie braków kadrowych. Obcokrajowcy są w wielu przypadkach gotowi podjąć pracę od zaraz i to w zawodach, w których firmy mają problem ze znalezieniem chętnych do pracy wśród lokalnych kandydatów.
– Polski rynek pracy stoi przed ogromnym wyzwaniem – liczba rąk do pracy gwałtownie maleje. Dla wielu pracodawców już teraz dużym wyzwaniem jest znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy. Jednym z kluczowych rozwiązań ich problemów jest zatrudnianie cudzoziemców. W nadchodzących latach stanie się to nie tylko opcją, ale wręcz koniecznością. Polacy powinni zrozumieć, że bez napływu cudzoziemców, rynek pracy wkrótce stanie przed poważnym kryzysem. Rząd powinien dążyć więc do uproszczenia procedur legalizacji zatrudnienia obcokrajowców oraz stworzenia atrakcyjnych warunków, które zachęcą cudzoziemców do długoterminowego związania się z Polską – mówi ekspert ds. HR z agencji pracy Worksol.
Kiedy na rynku pracy liczba kandydatów jest niewielka, warto pomyśleć o innych rozwiązaniach – szukanie pracowników na własną rękę może być długotrwałe i nieefektywne. Warto wtedy rozważyć opcję zatrudnienia pracowników tymczasowych, którzy idealnie wypełniają luki kadrowe w firmach. Zalety pracowników tymczasowych to przede wszystkim:
Inną opcją jest outsourcing pracowniczy. Współpraca z agencjami zatrudnienia, które oferują firmom outsourcing pracowniczy ma wiele zalet. Wymienić wśród nich należy:
Przedsiębiorcy mogą rozważyć również zatrudnienie studentów, które przynosi korzyści zarówno dla firmy, jak i samych studentów. Po pierwsze, przedsiębiorca decydujący się na zatrudnienie studentów może liczyć na niższe koszty zatrudnienia. Kolejnym atutem studentów jest ich elastyczność. Zazwyczaj są gotowi do pracy w trybie zmianowym, w tym wieczorami i w weekendy. Dla pracodawców, zwłaszcza z branży produkcyjnej, handlowej i gastronomicznej, to idealne rozwiązanie. Dodatkowym plusem jest możliwość zatrudnienia studentów na umowy cywilnoprawne, dzięki czemu firmy mogą cieszyć się mniejszymi obciążeniami podatkowymi. Poza tym, studenci wnoszą do firmy świeże pomysły i nowoczesne podejście. W wielu przypadkach są bardziej kreatywni od swoich starszych kolegów. Śledzą aktualne trendy i są otwarci na nowe technologie. Ich atutem jest również to, że szybko przyswajają nowe umiejętności. Ponadto, wyróżniają się zaangażowaniem i chęcią do nauki. Zatrudnienie studentów to również świetna okazja do znalezienia utalentowanych pracowników, wyszkolenia ich, a następnie zatrzymania na dłużej po ukończeniu przez nich studiów.
Rozwiązaniem problemów kadrowych pracodawców mogą być również osoby z niepełnosprawnościami. Na temat ich zatrudnienia narosło wiele mitów. Znaczny odsetek przedsiębiorców ma obawy, co do ich zatrudnienia. Dlaczego? Ponieważ obawiają się konieczności dostosowania miejsca pracy do potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami. Niepotrzebnie sądzą, że będzie się to wiązało z wysokimi kosztami i koniecznością wprowadzenia nowych reguł. Tymczasem w przypadku wielu osób z niepełnosprawnościami nie ma takiej potrzeby. A nawet jeśli jest taka konieczność, przedsiębiorca może skorzystać z dofinansowań z powiatowego urzędu pracy na adaptację stanowiska pracy do potrzeb pracownika z niepełnosprawnością. Dlaczego warto rozważyć ich zatrudnienie?
– Pracodawcy, którzy otwierają się na osoby z niepełnosprawnościami zyskują nie tylko wartościowych pracowników, ale również budują pozytywny wizerunek jako organizacje społecznie odpowiedzialne. Na rynku pracy jest ponad milion osób z niepełnosprawnościami, z których 60 proc. posiada orzeczenie o lekkim lub umiarkowanym stopniu ograniczenia sprawności organizmu i z powodzeniem mogliby wykonywać obowiązki służbowe w większości zakładów pracy. Sytuacja na rynku pracy jest na tyle poważna, że zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami przestanie wkrótce być modnym trendem, a stanie się koniecznością – uważa ekspert ds. HR z agencji pracy Worksol.
Kolejną propozycją jest zatrudnienie seniorów, którzy coraz chętniej pozostają aktywni zawodowo po osiągnięciu wieku emerytalnego. Zapewniają oni firmie bezcenną wiedzę i stabilność. W większości przypadków wyróżniają się ogromnym doświadczeniem zawodowym. Z kolei ich odpowiedzialność, sumienność, lojalność i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach to cechy osobowości, których często brakuje ich młodszym kolegom.
– Starzenie się społeczeństwa i rosnący deficyt pracowników na rynku pracy sprawiają, że zatrudnianie seniorów stanie się w niedalekiej przyszłości koniecznością, a nie tylko opcją. W wielu sektorach, takich jak np. produkcja i rzemiosło, brak specjalistów staje się coraz większym wyzwaniem, a osoby starsze mogą zapełnić te luki – informuje ekspert ds. HR z agencji pracy Worksol.
Częstym błędem pracodawców jest niewłaściwa strategia pozyskiwania personelu. Tymczasem skuteczna rekrutacja to połączenie odpowiedniej strategii, właściwych narzędzi oraz efektywnej komunikacji. Podstawowe znaczenie odgrywa prawidłowe określenie profilu kandydata na dane stanowisko. Pracodawca powinien wiedzieć, czego oczekuje od potencjalnego pracownika – jakie powinien posiadać umiejętności, cechy osobowości, wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Poza tym, konieczne jest stworzenie atrakcyjnej dla kandydatów oferty pracy. Warto przeanalizować nie tylko przewidywane wynagrodzenie i benefity pracownicze, ale również zakres obowiązków nowo zatrudnianego pracownika. Dopiero wtedy firma może zacząć szukać kandydatów. Pomoże im w tym wybór odpowiednich kanałów rekrutacji – w niektórych przypadkach wystarczą popularne serwisy ogłoszeniowe, w innych lepszym wyjściem będą social media, np. LinkedIn, a w jeszcze innych – agencje pracy zajmujące się rekrutacją personelu. Przedsiębiorcy nie mogą zapominać o optymalizacji procesu rekrutacyjnego i jego szybkiej finalizacji.