Delegowanie obywateli państw trzecich do Francji. Paryż stara się wprowadzić coraz bardziej restrykcyjne uregulowania dla pracodawców delegujących pracowników. Oprócz obowiązkowej płacy minimalnej, która jest rygorystycznie kontrolowana, pojawiają się kolejne przejawy zwiększania obowiązków administracyjnych i fiskalnych ciążących na firmach delegujących pracowników.
Według francuskiego kodeksu pracy (art. L.1261-1 do L.1263-2 i R.1261-1 do R. 1264-3), oddelegowanie pracowników to sytuacja, gdy pracodawca, posiadający siedzibę w Polsce, powierza swoim pracownikom określone zadania, które będą wykonywane na terytorium Francji, i po których zakończeniu pracownicy wracają do swojej firmy na terenie kraju.
Międzynarodowe delegowanie pracowników to:
Od czego należy zacząć zanim rozpoczniemy pracę na terytorium Francji z naszym pracownikiem, obywatelem kraju spoza Unii Europejskiej ? Pierwszym krokiem jest upewnienie się, iż pracownik ten ma ważny dokument podróży (wizę lub paszport) oraz, że został legalnie zatrudniony w Polsce. Bez tego kolejne działania nie mają racji bytu. Oprócz tego istnieje bezwzględny obowiązek powiadomienia inspekcji pracy we Francji ze względu na miejsce w jakim usługa ma być świadczona. Obowiązek taki wprowadzony został z dniem wejścia w życie dekretu 2016-1044 z dnia 29 lipca 2016 r., który określa warunki składania tych deklaracji.
Czas trwania oddelegowania może się różnić w zależności od wykonywanego zadania i trwać od jednego dnia do kilku miesięcy. Oddelegowanie powinno jednak zawsze mieć charakter czasowy a nie permanentny.
Wymagane kwalifikacje dotyczą zawodów takich jak: lekarze, kierowcy taksówek, architekci, księgowi, towarzystwa ubezpieczeniowe. W przypadku tego rodzaju pracownikach należy pamiętać o specyficznych uregulowaniach prawnych oraz stosownych dokumentach, aby pracownicy mogli wykonywać te zawody we Francji. Należy pamiętać, że oddelegowując specjalistów do pracy we Francji należy spełniać wymogi formalne do wykonywania tych zawodów.
Organy nadzoru są upoważnione do żądania od pracodawcy dokumentów, które muszą być sporządzone w języku francuskim i wykazywać kwoty w euro (zob. Art. R. 1263-1 kodeksu pracy):
Reasumując. Firmy delegujące zobowiązane są przedstawić dwie grupy dokumentów:
Należy pamiętać, że dokumenty wymienione wyżej należy dostarczyć Inspektorowi Pracy bez zbędnej zwłoki wraz z ich tłumaczeniami na język francuski.
Nie można liczyć na argumenty typu ochrona danych osobowych bądź tajemnica handlowa są nieskuteczne w ramach kontroli Inspekcji pracy. Odmowa przedstawienia wymaganych dokumentów, w skrajnych przypadkach, może być potraktowana jako wykroczenie karne mające na celu utrudnienie w wykonywaniu zadań kontrolnych przez Inspektora Pracy. Takie postępowanie może podlegać karze roku pozbawienia wolności oraz grzywnie w wysokości nawet 37 500 euro (art. L. 8114-1 francuskiego Kodeksu pracy).
Cel kontroli francuskich inspektorów pracy to przede wszystkim :
W ostatnim czasie francuska inspekcja pracy pracy regularnie rozszerza problematykę kontroli z przestrzeganie warunków zatrudnienia na kwestię wykonywania dominującej działalności gospodarczej na terenie kraju przyjmującego. Celem jest wyeliminowanie nieuczciwej konkurencji i stosowanie delegowania w miejsce zatrudniania na terytorium Francji. Tamtejsze sądy wbrew zasadom orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, orzekają negatywnie na rzecz przedsiębiorstw delegujących pracowników. Bardzo często wydawane są wyroki o ,, nadużycia w delegowaniu”. W przypadkach ciężkiego naruszenia przepisów w tej kwestii, Inspektor przesyła protokoły kontroli do Prokuratory francuskiej, który może wszcząć postępowanie karne przeciwko takiemu przedsiębiorcy.
Jeśli Inspekcja Pracy doszuka się poważnych naruszeń popełnionych przez polskiego pracodawcę delegującego na terytorium Francji, odnoszące się przede wszystkim do
W takich przypadkach Inspektor przesyła do pracodawcy wezwanie, z którym wzywa go niezwłocznego przywrócenia stanu zgodnego z prawem w określonym terminie. (art.L.1263-3 francuskiego Kodeksu pracy).
Jeśli pracodawca w wyznaczonym terminie nie ureguluje uchybienia, właściwy organ administracyjny dla danego terytorium we Francji (prefekt regionu, będący odpowiednikiem wojewody) może, po otrzymaniu raportu Inspekcji Pracy, na mocy uzasadnionej decyzji; zawiesić wykonywanie przez polskiego pracodawcę świadczenia usługi transgranicznej na okres nieprzekraczający jednego miesiąca. Decyzja zostaje wycofana w momencie przywrócenia stanu zgodnego z prawem przez pracodawcę (art. L1263-4 francuskiego Kodeksu Pracy).
Jak już wspomniano wcześniej, francuski inspektor pracy nie ma obowiązku sporządzenia protokołu z przeprowadzonej kontroli. Dlatego możliwe jest, że po kontroli pracodawca nie otrzyma żadnej decyzji ze strony inspekcji pracy. To jednak może być dobra informacja, oznaczająca, że nie znaleziono uchybienia w transgranicznym świadczeniu usług. W przypadku stwierdzenia naruszenia, Inspektor najpewniej prześle swoje uwagi i może wymierzyć karę grzywny. Do ustalenia wysokości grzywny, inspekcja pracy bierze pod uwagę okoliczności i skalę naruszenia prawa, zachowanie sprawcy wykroczenia oraz skalę prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Kary za najczęściej pojawiające się uchybienia to:
Ulega ona podniesieniu do kwoty 4.000 Euro od każdego pracownika w przypadku wykrycia ponownie takiego samego uchybienia w ciągu roku od daty wyznaczenia pierwszej grzywny. Maksymalna łączna kwota grzywny nie może przekroczyć 500,000 Euro.
Dnia 8 sierpnia 2016 pojawiła się nowa, ostatnia nowelizacja przepisów francuskiego kodeksu pracy zwana EL KHOMRI (od nazwiska francuskiej Minister Pracy) która, nakłada na pracodawców delegujących nowe sankcje za nieprawidłowe delegowanie pracowników. Ta sama sankcja zawiesza świadczenie właściwej usługi transgranicznej przez okres nie dłuższy niż jeden miesiąc. Grozi to w przypadku nieotrzymania przez Inspekcję Pracy deklaracji o delegowaniu w terminie czterdziestu ośmiu godzin od rozpoczęcia delegowania pracownika. (artykuł L1263-4-1 francuskiego kodeksu pracy).
Jeśli pracodawca mimo decyzji o zawieszeniu możliwości transgranicznego delegowania pracowników będzie dalej delegował pracowników podlega karze grzywny. Prefekt regionu wymierza karę, na podstawie raportu inspekcji pracy. Kara może opiewać na kwotę 10.000 Euro od pracownika delegowanego który został objęty naruszeniem (art.L1263-6 francuskiego Kodeksu Pracy).
Postępowanie w przypadku wypadku przy pracy. W sytuacji, gdy:
wtedy przedsiębiorstwo, do którego oddelegowany jest pracownik lub pracodawca, zobowiązany jest powiadomić inspektora pracy miejsca, w którym nastąpił wypadek i złożenia „Deklaracji Wypadku przy Pracy”.
Polski pracodawca ma obowiązek ubezpieczyć pracowników delegowanych z Polski w polskim Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Przed delegowaniem, polski pracodawca ma obowiązek złożenia do ZUS-u wniosku o wydanie formularza A1. Dokument ten potwierdza podleganie polskiemu systemowi zabezpieczenia społecznego i pozwala na uzyskanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Usługi medyczne są refundowane przez polski Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).
Co najważniejsze obowiązujące podczas delegacji stawki ustalane są zgodnie z przepisami dotyczącymi wynagrodzeń wynikającymi z francuskich przepisów prawnych. Pracodawcy delegujący pracowników zobowiązani są do wynagradzania pracownika delegowanego według stawek francuskich. Oznacza to, że
W przypadku okresu delegowania do pracy we Francji dłuższego niż 1 miesiąc pracownicy powinni otrzymywać:
Na zakończenie, pracodawca powinien zwrócić pracownikowi dodatkowe wydatki poniesione w związku z delegowaniem (koszty podróży, zakwaterowania itp.). Do pracowników delegowanych nie mają zastosowania przepisy francuskiego prawa pracy dotyczące zawarcia i rozwiązania stosunku pracy. Dotyczy to również reprezentacji personelu, szkolenia zawodowego i zabezpieczeń społecznych. W tych kwestiach zastosowanie ma prawo polskie.
W przypadku, gdy termin prac z udziałem osób delegowanych jest planowany na okres przekraczający trzy miesiące (90 dni), pracownik zobowiązany jest zaraz po przyjeździe na teren Francji zwrócić się do odpowiedniej Prefektury z wnioskiem o wydanie karty pobytu (CE – salarie de prestataire de service communautaire). W ten sposób ubiega się o zatrudnienie na terenie Francji, zgodnie z obowiązującymi tam przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców. Co ważne w takim przypadku przepisy wynikające z delegacji pracownika tracą ważność.
Z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, iż delegowanie pracowników jest możliwe i opłacalne dla polskich przedsiębiorstw. Jeżeli pracodawcy będą postępować zgodnie z literą prawa zarówno polskiego jak i francuskiego nie muszą się obawiać sankcji prawnych. Polscy przedsiębiorcy mogą w pełni wykorzystywać swoją kadrę pracowniczą w realizowaniu korzystnych dla siebie zleceń na terenie Francji.
Agencja pracy WORKSOL od lat zajmuje się rekrutowaniem, legalizowaniem pobytu, zatrudnianiem oraz delegowaniem obywateli państw trzecich do państw członkowskich UE. Dokładamy wszelkich starań, aby na bieżąco śledzić dynamicznie postępujące zmiany wynikające z dyrektyw międzynarodowych. Jeśli chcesz mieć pewność, że posiadasz wiedzę dotycząca aktualnego stanu prawnego, uzyskać informacje i skorzystać z naszej pomocy – Zapraszamy.
Szanowni Państwo. Powyżej pokrótce przedstawiono polskim pracodawcą zagadnienia delegowania obywatelu państw trzecich m.in. Ukrainy oraz innych cudzoziemców do pracy we Francji. Jeśli pragniecie Państwo powierzyć załatwienie wszelkich formalności profesjonalnej firmie zajmującej się legalizacją pobytu i pracy cudzoziemców, to zapraszamy do kontaktu. Sprawy załatwiamy możliwie jak najszybciej oraz w atrakcyjnej cenie.
Natalia Poprawa – [email protected]
Michał Solecki – [email protected]
autorzy artykułu: ,,Delegowanie obywateli państw trzecich do Francji”
inne interesujące tematy