Trendy w HR w 2025 roku

Trendy w HR w 2025 roku

29 stycznia 2025

Firmy, które chcą utrzymać swoją pozycję na rynku muszą podążać za trendami w HR. Te w nadchodzących miesiącach będą zdominowane przez nowe technologie. Liczyć się będzie również troska o dobrostan i zdrowie psychiczne podwładnych.

Nadchodzące miesiące to dla pracodawców czas dużych zmian w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Rozwój nowych technologii sprawił, że działy HR, które chcą przyciągać talenty i zmniejszyć retencję pracowników, muszą dostosować swoje strategie ZZL do nowych realiów. Firmy, które się zdecydują podążać za tendencjami rynkowymi, zyskają przewagę konkurencyjną i zbudują trwałe relacje z pracownikami. Jakie trendy w HR będą obowiązywały w 2025 r.?

  1. AI i automatyzacja w rekrutacji i zarządzaniu zasobami ludzkimi

Rośnie liczba firm wdrażających rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Nic w tym dziwnego – AI usprawnia pracę zatrudnionych, przejmuje rutynowe i powtarzalne obowiązki służbowe, dzięki czemu podwładni mogą skoncentrować się na trudniejszych zadaniach, co skutkuje wzrostem efektywności wykonywanych działań, pozwala tworzyć strategie i analizować ogromne ilości danych w maksymalnie krótkim czasie – nieosiągalnym dla człowieka. Sztuczna inteligencja jest uniwersalna – znajduje zastosowanie w każdym obszarze działalności. Nic w tym dziwnego, że wykorzystywana jest również w rekrutacji i zarządzaniu zasobami ludzkimi. W nadchodzących miesiącach stanie się nieodłącznym elementem procesów HR-owych. Do czego będą ją wykorzystywać firmy? Narzędzia oparte na AI będą stosowane przede wszystkim do automatyzacji rekrutacji. W tym przede wszystkim do analizy CV i selekcji dokumentów rekrutacyjnych. Wzrośnie równocześnie liczba firm wykorzystujących sztuczną inteligencję podczas wstępnych rozmów kwalifikacyjnych. Poza tym, narzędzia oparte na AI będą z powodzeniem stosowane podczas personalizacji ścieżek kariery oraz monitorowania zaangażowania i satysfakcji pracowników w czasie rzeczywistym.

– Wykorzystanie sztucznej inteligencji przyczyni się nie tylko do lepszego poznania pracowników, co umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi, ale również przyczyni się do podejmowania właściwych decyzji opartych na danych – uważa ekspert z agencji zatrudnienia Worksol.

  1. Elastyczność pracy

Kolejnym trendem w HR będzie elastyczność pracy. Co prawda firmy odchodzą stopniowo od pracy zdalnej, która ewoluowała w okresie pandemii COVID-19, ale w nadchodzących miesiącach będą skłaniać się ku pracy hybrydowej oraz elastycznym godzinom pracy, dostosowanym do indywidualnych oczekiwań zatrudnionych.

– Praca hybrydowa będzie pewnego rodzaju kompromisem między potrzebami przedsiębiorców, którzy zazwyczaj preferują pracę podwładnych w trybie stacjonarnym i zatrudnionych, którzy to w znacznej mierze wolą wykonywać obowiązki służbowe zdalnie. Z kolei zapewnienie elastycznych godzin pracy umożliwi podwładnym zachowanie balansu między życiem prywatnym i zawodowych i wpłynie na ich dobrostan – sądzi ekspert ds. HR z agencji zatrudnienia Worksol.

  1. Employee Experience

Wśród trendów w HR, jakie będą obowiązywać w nadchodzących miesiącach należy wymienić również employee experience, czyli doświadczenia pracownika. Są one kluczowym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie i lojalność podwładnych. W nadchodzących miesiącach firmy będą inwestowały w różnego typu programy wsparcia zdrowia psychicznego i fizycznego, badanie satysfakcji pracowników, a także spersonalizowane ścieżki rozwoju zawodowego. Pomoże im w tym sztuczna inteligencja, która w krótkim czasie przeanalizuje zgromadzone dane.

  1. Skupienie na różnorodności i inkluzywności

W nadchodzących miesiącach przedsiębiorcy będą stawiali na różnorodność i inkluzywność. Przy czym zmusi ich do tego nie tylko popularność tego typu strategii, ale również sytuacja na rynku pracy. Przedsiębiorcy będą stopniowo zwiększać reprezentację różnorodnych grup wśród pracowników i liderów. Oznacza to, że w przedsiębiorstwach zatrudnienie znajdą między innymi pracownicy reprezentujący różne generacje – w zespołach znajdą się obok milenialsów również zetki i seniorzy, a także cudzoziemcy z różnych części świata. W nadchodzących miesiącach firmy będą również edukować podwładnych na temat przeciwdziałania uprzedzeniom i dyskryminacjom. Tworzyć środowisko pracy oparte na kulturze równości, co przełoży się na lepszą innowacyjność i wyniki biznesowe.

  1. Nowe technologie wspierające HR

W 2025 r. nastąpi dalszy rozwój technologii wspierających HR. Pracodawcy dostrzegą, że digitalizacja procesów HR umożliwia im bardziej precyzyjne podejmowanie decyzji oraz skutecznie usprawnia codzienne operacje. Popularnością będą cieszyły się zarówno platformy do zarządzania talentami, jak i narzędzia VR i AR do szkoleń oraz onboardingu. Zwiększy się również liczba firm stosujących systemy analityczne do przewidywania rotacji i identyfikacji potrzeb szkoleniowych.

6. Wellbeing

Dbanie o dobrostan pracowników będzie w tym roku fundamentem strategii HR w każdym przedsiębiorstwie, które troszczy się o właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi. Firmy będą oferowały zatrudnionym elastyczne benefity, czyli takie, które będą odpowiadały na potrzeby podwładnych. Popularne będą w dalszym ciągu abonamenty sportowe, jak i ubezpieczenie zdrowotne i karty medyczne. Wzrośnie natomiast liczba firm oferujących podwładnym wsparcie psychologiczne. Pracodawcy zaczną również promować wśród personelu zdrowe nawyki żywieniowe i ruchowe. Wpłynie to w konsekwencji na efektywność zatrudnionych oraz zmniejszenie ich absencji.

Masz pytanie?