WORKSOL Group to profesjonalna agencja pracy, która działa w branży HR od 2009 roku. Swoją przygodę w tej dziedzinie rozpoczęliśmy od rekrutacji kierowców w transporcie międzynarodowym. Oczywiście zaczynaliśmy tak, jak pewnie każda firma – od pracowników z Ukrainy. Silny rozwój branży logistycznej w Polsce oraz niewystarczające źródło zasobów ludzkich pochodzących zza wschodniej granicy sprawiło, że zaczęliśmy rozglądać się też za innymi możliwościami. W 2021 roku otworzyliśmy własne biuro rekrutacyjne w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Bardzo szybko okazało się, że była to doskonała decyzja. Infrastruktura drogowa w Emiratach, Katarze, Arabii Saudyjskiej jest na poziomie europejskim. W tych krajach obowiązują określone zasady, co do czasu pracy kierowcy oraz wyznaczonego miejsca na postój. Poza tym są także płatne odcinki dróg, a kierowcy posługują się tachografami i przede wszystkim – wszyscy mówią po angielsku. Wszystko to sprawiło, że rekrutacja kierowców z tego regionu nabiera tempa.
Kierowcy z Ukrainy – wysychające źródło pracowników
Każda firma transportowa wie, że możliwość nieograniczonego rozwoju w oparciu o pracowników z Ukrainy lub Białorusi, dawno się już skończyła. Równocześnie rosną potrzeby kadrowe firm, a popyt na pracę kierowców znacznie przewyższa ich podaż. Do tego dochodzą rosnące oczekiwania kandydatów do pracy odnośnie warunków zatrudnienia. Wszystko to sprawia, że zarządzanie pracą kierowców w transporcie międzynarodowym jest niezwykle stresujące i trudne. Od naszych Klientów słyszymy bez przerwy o rosnących wymaganiach kandydatów na rynku polskim i europejskim. Nie chodzi tu tylko o wysokość wynagrodzenia, ale również możliwość właściwego zarządzania pracą kierowców i wykonywania przez nich poleceń służbowych. Taka sytuacja to typowy objaw braku równowagi na krajowym rynku pracy. Z kolei pracodawca jest w kropce – nie ma możliwości rezygnacji z niezdyscyplinowanych pracowników z prostego powodu – nie ma kim ich zastąpić.
Jeśli nie kierowcy ze Wschodu, to skąd?
Wspominaliśmy już o tym, że doświadczenie, wiedza oraz znajomość przepisów drogowych i tych związanych z wykonywaniem pracy kierowcy pozytywnie nas zaskoczyła na arabskim i tureckim rynku pracy. Wspomniane kraje są doskonałym miejscem na pozyskiwanie pracowników w Polsce i Europie. Jeśli do tego dodamy fakt, iż poziom wynagrodzenia w Polsce utrzymuje się na poziomie 1 800 – 2 200 euro miesięcznie netto, co oznacza, że jest on całkowicie satysfakcjonujący i trzykrotnie wyższy niż w Turcji i dwukrotnie wyższy niż w krajach Zatoki Perskiej, to rozwiązaniem wielu problemów branży transportowej w kraju mogą być właśnie pracownicy pochodzący z tamtego terenu.
Rekrutacja kierowców CE – zasady współpracy, czas oczekiwania
W ramach zawartej współpracy dzielimy się z naszymi klientami obowiązkami w następujący sposób:
1) Nasza firma przygotowuje kandydatów na kierowców, z pośród których nasz klient dokonuje selekcji.
2) Następnie klient uzyskuje zezwolenie na pracę dla kandydata w urzędzie wojewódzkim i przekazuje je nam.
3) My przygotowujemy dokumentację uzupełniającą i wraz z zezwoleniem na pracę wysyłamy wszystko do naszego kandydata. W tym momencie sprawę przejmują nasi koordynatorzy w Dubaju, którzy rejestrują kandydatów w konsulacie i prowadzą ich do momentu uzyskania wizy.
5) Po otrzymaniu możliwości pracy w Polsce, organizujemy przelot kandydatowi i sprowadzamy go do Polski lub innego kraju UE. Na tym etapie klient ma możliwość skorzystania z naszych usług w zakresie uzyskania niezbędnej dokumentacji do wykonywania zawodu kierowcy CE w transporcie międzynarodowym w Polsce lub sam organizuje taką dokumentacje.
6) Kiedy kierowca CE jest już gotowy do pracy i wyjeżdża w pierwszą trasę, rozpoczyna się bieg trwającego 60 dni okresu próbnego, po którym to następuje rozliczenie procesu rekrutacji poprzez uiszczenie jednorazowej opłaty.
Zapraszamy do współpracy!
[email protected]
Michał Solecki – CEO