Prawdopodobnie wielu z Państwa otrzymując oferty współpracy od agencji pracy lub firm outsourcingowych nie wie tak naprawdę, na czym polegają różnice w oferowanych przez nich usługach. Warto jednak poświecić więcej czasu nad zapoznaniem się z tematem, gdyż konsekwencje niewłaściwego wyboru mogą mieć bardzo znaczący wpływ na Państwa firmę.
Na wstępie wyjaśnię czym jest wynajęcie pracowników tymczasowych, a czym powierzenie procesów produkcyjnych innemu przedsiębiorcy (outsourcing).
Praca tymczasowa to przede wszystkim wynajęcie personelu z Agencji Pracy przez pracodawcę użytkownika, nad którym to sprawuje on nadzór i kontrolę. Dlatego właśnie taka forma współpracy jest uregulowana prawnie na podstawie Ustawy o pracy tymczasowej z dnia 9 lipca 2003 roku oraz Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 o zmianie Ustawy o pracy tymczasowej
Outsourcing procesów to powierzenie innej firmie procesów produkcyjnych, technologicznych w naszej firmie (pakowanie, produkowanie, załadunek), za które bez wątpienia odpowiada firma outsourcingowa. Przedstawiona forma współpracy istotnie nie ma specjalnej ustawy regulującej tego typu działalność gospodarczą, dlatego odnośnikiem jest tutaj Kodeks Cywilny.
Usługi Agencji Pracy Tymczasowej (APT) | Outsourcing (świadczenie usług) |
Klient zamawia personel | Klient zamawia obsługę procesu, czyli skonkretyzowany efekt usług |
Pracodawca użytkownik kieruje personelem pracowników APT, wyznacza zadania, kontroluje ich wykonanie oraz nadzoruje ich pracę | Firma Outsourcingowa kieruje personelem, wyznacza zadania, kontroluje i nadzoruje ich pracę – w zakładzie klienta posiada własnych koordynatorów/brygadzistów |
Klient zapewnia personelowi APT narzędzia, ubrania robocze, środki ochrony indywidualnej | Firma Outsourcingowa posiada narzędzia do wykonania usług (może to być jej własność lub wynajmuje je od klienta) |
Pracodawca użytkownik odpowiada za szkolenia BHP personelu | Firma Outsourcingowa odpowiada za szkolenie BHP (w związku z kontrolą i nadzorem) |
Klient prowadzi ewidencję czasu pracy personelu Agencji | Firma Outsourcingowa prowadzi ewidencję czasu pracy swojego personelu |
Agencja Pracy nie ponosi odpowiedzialności za efekty pracy swojego personelu u klienta | Firma Outsourcingowa ponosi odpowiedzialność za efekty pracy swojego personelu |
Rozliczenie za Agencją Pracy na podstawie roboczogodzin | Rozliczenie na podstawie godzin technologicznych lub rezultatu usług, utrzymania procesu |
Klient decyduje o premiach dla personelu Agencji i wysokości wynagrodzenia dla pracowników tymczasowych | Firma Outsourcingowa prowadzi politykę płacową swojego personelu |
Podstawa prawna: Ustawa o pracy tymczasowej z dnia 9 lipca 2003 roku | Podstawa prawna: Kodeks cywilny |
Zasady współpracy w przypadku pracy tymczasowej są jasno określone w ustawie. Inaczej jest jednak w przypadku outsourcingu, dlatego wymaga to szerszego wytłumaczenia. Przede wszystkim outsourcing procesu cechuje się:
Konkludując, warto pamiętać o cechach wyróżniających outsourcing od APT, gdyż w przypadku przekwalifikowania outsourcingu na pracę tymczasową mogą grozić nam kary finansowe. Instytucją kontrolującą w tym zakresie jest Państwowa Inspekcja Pracy. Ryzyka prawne i ekonomiczne zakwestionowania outsourcingu są następujące:
Podejmując współpracę z firmą oferującą personel, z pewnością powinieneś zwrócić uwagę na podstawę prawną współpracy. Oczywiście nie każda współpraca będzie mogła być outsourcingiem. Konkludując, należy skrupulatnie czytać umowy, w rezultacie konsekwencje prawne oraz ekonomiczne przekwalifikowania outsourcingu na pracę tymczasową mogą być dotkliwe dla Państwa przedsiębiorstwa.
Na zakończenie warto wspomnieć, że nasza firma świadczy usługi udostępnienia pracowników tymczasowych oraz w niektórych przypadkach outsourcing procesów produkcyjnych. Dlatego w przypadku zainteresowania naszą ofertą zapraszamy do kontaktu.
autor artykułu: ,,Praca tymczasowa a outsourcing, na czym polegają różnice ?”
Michał Solecki