Kandydaci chcą wiedzieć na czym stoją i oczekują, że pracodawcy, do których wysyłają CV, wyślą im jakiś feedback z wynikami rekrutacji. Przedsiębiorcy zdają sobie z tego sprawę, ale mimo to w większości firm nie istnieje żadna formalna polityka dotycząca udzielania informacji zwrotnych. Cieszy jednak fakt, że tylko 7 proc. pracodawców nie kontaktuje się po zakończonej rekrutacji z żadną grupą kandydatów.
Z badania Pracuj.pl wynika, że 79 proc. respondentów przyznało, że w ich firmach nie istnieje żadna formalna polityka dotycząca udzielania kandydatom informacji zwrotnych. Z pewnością to dość zaskakujący wynik, bo 96 proc. przedsiębiorców ma świadomość, że osoby biorące udział w rekrutacjach wolałyby dowiedzieć się o odrzuceniu CV niż pozostać bez jakiejkolwiek odpowiedzi zwrotnej. Jaki odsetek pracodawców kontaktuje się z kandydatami, których aplikacje podrzucono? Jak wynika z badania, mniej niż jedna trzecia badanych firm.
Komu przedsiębiorcy udzielają informacji zwrotnej po zakończonej rekrutacji? Prawie połowa firm (48 proc.) wszystkim kandydatom, którzy uczestniczyli w rozmowach o pracę. 31 proc. przedsiębiorców udziela informacji zwrotnej wszystkim osobom aplikującym na stanowisko – zatem nie tylko tym, którzy odbyli rozmowę rekrutacyjną, ale również tym, których kandydatura została odrzucona już na etapie selekcji CV. 14 proc. pracodawców udziela feedbacku wyłącznie tym kandydatom, którym składa ofertę. Jedynie 7 proc. nie kontaktuje się z żadną grupą kandydatów.
– Z badania wynika, że kultura feedbacku najlepiej rozwinięta jest w dużych firmach zatrudniających ponad 250 osób. Znacznie częściej udzielają one feedbacku wszystkim kandydatom – deklaratywnie robi to aż 44% z nich, w porównaniu do jedynie 24% w pozostałych segmentach przedsiębiorstw. Może to być związane z większymi zasobami, które pozwalają na bardziej rozbudowane procesy rekrutacyjne i lepszą obsługę kandydatów. Duże przedsiębiorstwa posiadają rozbudowane zespoły HR, które mogą skupić się na dostarczaniu szczegółowych informacji zwrotnych. Często są także bardziej świadome wpływu swojego wizerunku na sukcesy rekrutacyjne i inwestują w budowanie pozytywnych relacji z kandydatami, co jest kluczowe dla przyciągania najlepszych talentów na rynku. Warto jednak podkreślić, że rozmiar organizacji nie powinien być przeszkodą w udzielaniu feedbacku. Aby ułatwić wszystkim pracodawcom to zadanie, usprawniliśmy właśnie nasze rozwiązanie związane z możliwością informowania o statusach aplikacji wszystkich kandydatów – informuje Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
Jak pracodawcy kontaktują się z kandydatami? Z badania Pracuj.pl wynika, że najczęściej wybierają drogę mailową (68 proc.). 66 proc. przedsiębiorców kontaktuje się z osobami biorącymi udział w rekrutacjach dzwoniąc do nich. A 38 proc. wykorzystuje do tego celu system do zarządzania rekrutacją. Na spotkania online decyduje się jedynie 8 proc. badanych firm.
Dlaczego pracodawcy nie udzielają kandydatom feedbacku? Powody są różne. Najczęstszym powodem jest nadmiar niedopasowanych CV (55 proc. odpowiedzi). 46 proc. przedsiębiorców wskazało na zbytnią czasochłonność udzielania informacji zwrotnych (46%). Z kolei 38 proc. na zbyt mały zespół odpowiedzialny za rekrutację. Jakie jeszcze powody wymieniali właściciele firm? Wśród respondentów 28 proc. przyznało, że nie udziela feedbacku po zakończonej rekrutacji z powodu otrzymywania zbyt dużej ilości CV. Natomiast 23 proc. nie posiada narzędzi pozwalających na automatyzację tego procesu. 18 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że przyczyną braku informacji zwrotnych jest brak wiadomości od menedżerów o akceptacji lub odrzuceniu kandydatów. Z kolei 17 proc. nie widzi w tej czynności dodatkowej wartości.
Z badania Pracuj.pl wynika, że firmy udzielają informacji zwrotnych kandydatom z różnych powodów. Większość robi to w celach wizerunkowych. 95 proc. informujących kandydatów o wynikach rekrutacji uważa, że takie działanie wpływa pozytywnie na postrzeganie firmy jako pracodawcę. 66 proc. sądzi, że w ten sposób budują długotrwałe relacje z kandydatami. 64 proc. zachęca kandydatów do aplikowania w przyszłości. Z kolei 49 proc. jest zdania, że zwiększa to zaangażowanie kandydatów w rekrutację. Natomiast 46 proc. odpowiedziało, że umożliwia osobom biorącym udział w rekrutacji poprawę ich umiejętności aplikacyjnych. Z kolei 41 proc. uważa, że w ten sposób dostarcza danych do wewnętrznych analiz i poprawia procesy rekrutacyjne.