Czego od rekrutacji oczekują kandydaci

Czego od rekrutacji oczekują kandydaci

30 listopada 2023

Osoby poszukujące pracy liczą na sprawny proces rekrutacji, najlepiej taki, gdzie można wysłać aplikację jednym kliknięciem myszki. Nie chcą załączać do zgłoszenia dodatkowych dokumentów, nawet listu motywacyjnego. Oczekują, że przedsiębiorca zamieści jasny opis stanowiska wraz z podaniem widełek wynagrodzenia. Kandydaci liczą również na feedback – chcą wiedzieć na czym stoją, dlatego mają nadzieję, że przedsiębiorca wyśle im odpowiedź na temat przebiegu rekrutacji i oceny ich zgłoszenia.

 

Pracownicy stanowią najważniejszy zasób każdego przedsiębiorstwa, dlatego menedżerowie szukający talentów do swoich działów powinni zachęcać kandydatów nie tylko konkurencyjnymi warunkami zatrudnienia, ale również organizacją rekrutacji, która jest zgodna oczekiwaniami osób biorących w niej udział. Jest to ważne zwłaszcza teraz, kiedy od jakiegoś czasu mamy w Polsce rynek pracownika, a kandydaci mają w czym przebierać. Właściciele firm, którzy chcą pozyskać kompetentnych członków kadry nie mają wyjścia – muszą wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom.

– W sytuacji, kiedy istnieje rynek pracownika, przedsiębiorca w relacjach z kandydatem na dane stanowisko jest na słabszej pozycji. Osoby poszukujące zatrudnienia doskonale wiedzą, że to one rozdają karty i mają w czym przebierać. Mają konkretne oczekiwania względem warunków pracy – wiedzą ile chcą zarabiać i co chcą otrzymać w zamian za wykonywane obowiązki. Mają świadomość również tego, czego chcą od rekrutacji – kandydaci nie lubią tracić czasu na przeciągające się w czasie procesy mające na celu wyłonienie właściwego kandydata do pracy. Chcą wiedzieć, że aplikują na ofertę pracy, która jest tym, czego szukają. Dlatego spodziewają się, że pracodawca zamieści konkretne informacje na temat warunków zatrudnienia – mówi Michał Solecki, prezes zarządu i SEO agencji pracy Worksol Group.

Czego konkretnie oczekują współcześni kandydaci do pracy?

Liczy się czas i szybkość

Z najnowszego badania Pracuj.pl wynika, że osoby poszukujące pracy przeglądają oferty przede wszystkim na smartfonach (77 proc.). 66 proc. kandydatów korzysta w tym celu z laptopa, a jedynie 33 proc. z komputera stacjonarnego. Co ciekawe, o ile respondenci przeglądają oferty głównie na smartfonach, o tyle CV wysyłają już przede wszystkim z laptopa. Takiej odpowiedzi udzieliło 59 proc. badanych. Dla porównania 37 proc. osób biorących udział w rekrutacji wysyła aplikację przez telefon.

Nikt nie lubi tracić czasu. Dotyczy to również kandydatów do pracy. Z badania Pracuj.pl wynika, że ponad połowa respondentów (56 proc.) mniej chętniej wysyła swoje CV w odpowiedzi na ogłoszenia, które wymagają od nich poświęcenia większej ilości czasu. Przykładowo niechętnie aplikują na oferty, które zawierają dodatkowy formularz do wypełnienia. Jak zatem chcą wysyłać CV?

Aż 77 proc. respondentów chciałoby wziąć udział w rekrutacji kilka razy klikając myszką. A 7 na 10 kandydatów wolałoby aplikować na kilka podobnych ofert za pomocą jednego kliknięcia. Warto podkreślić, że 61 proc. stwierdziło, że taka możliwość skutecznie by ich zachęciła do wzięcia udziału w rekrutacji. Z kolei ponad połowa ankietowanych jest zwolennikiem automatycznych generatorów CV (62 proc.). Jedynie 1 na 10 respondentów uważa, że takie rozwiązanie jest zbędne. Kandydaci pozytywnie oceniają możliwość wskazywania przez sztuczną inteligencję podpowiedzi dotyczących ogłoszeń na podobne oferty do tych, na które już aplikowali. Według 51 proc. mogłoby to wpłynąć na ich podejście do oferty pracy.

Curriculum vitae tak, ale list motywacyjny już niekoniecznie. Takie podejście reprezentują współcześni kandydaci do pracy. 37 proc. respondentów odpowiedziało, że konieczność dołączenia listu motywacyjnego do zgłoszenia skutecznie zniechęca ich do udziału w procesie rekrutacji, a 6 na 10 badanych w takiej sytuacji najczęściej rezygnuje z dodania listu.

Chcą mieć czarno na białym

Większość osób poszukujących pracy wolałoby automatyczne informacje o statusie CV. Przykładowo, czy rekruter zapoznał się z aplikacją, odrzucił, ocenia lub jest zainteresowany dalszym kontaktem. Aż 76 proc. respondentów pozytywnie wypowiada się o takim rozwiązaniu. Dla porównania negatywne zdanie na ten temat ma jedynie 5 proc. badanych. Równocześnie aż 81 proc. ankietowanych przyznało, że pracodawcy zbyt rzadko udzielają odpowiedzi zwrotnej na ich aplikacje. Jak długo kandydaci chcą czekać na decyzję przedsiębiorcy? 1 na 5 kandydatów sądzi, że czas oczekiwania na odpowiedź powinien wynieść maksymalnie 7 dni, 31 proc. uważa, że nie dłużej niż 2 tygodnie, natomiast taki sam odsetek respondentów uważa, że rekruter powinien dać im odpowiedź w ciągu miesiąca.

Kandydaci zwracają uwagę na treść ogłoszeń o pracę. 44 proc. osób poszukujących zatrudnienia traci ochronę na aplikowanie na ogłoszenie, jeśli nazwa stanowiska nie odpowiada opisowi zadań i oczekiwań od potencjalnego pracownika. Kandydaci doceniają z kolei możliwość kontaktu z działem HR rekrutującego przedsiębiorcy. 61 proc. ankietowanych odpowiedziało, że taka opcja wpływa pozytywnie na wizerunek właściciela firmy. Czego jeszcze oczekują od potencjalnych pracodawców kandydaci? Większość chciałaby widzieć w treści ogłoszenia widełki płacowe. Takiej odpowiedzi udzieliło 81 proc. respondentów. Warto zwrócić uwagę, że brak wskazania orientacyjnej wysokości wynagrodzenia zniechęca do udziału w rekrutacji ponad połowę badanych (58 proc.).

Co ciekawe, odpowiedzi wskazujące na oczekiwanie transparentności w zakresie wynagrodzeń częściej zaznaczali kandydaci wykonujący pracę biurową, a nie fizyczną. Także oni nieco częściej zniechęcają się do udziału w procesie rekrutacyjnym z powodu braku takich informacji. Może to oznaczać, że w sektorze, w którym praca biurowa jest standardem (np. w biznesie czy w administracji) transparentność płacowa w większym stopniu stała się już oczekiwanym standardem niż w przypadku innych sektorów. Różnice te nie przekraczają jednak na ogół kilku punktów procentowych. Kierunek zatem jest jasny – kandydaci oczekują ujawniania oferowanej płacy już na etapie ogłoszenia rekrutacyjnego  – informuje Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.

Przedsiębiorca nie powinien ukrywać przed kandydatami proponowanych warunków. Z drugiej strony powinien być otwarty na negocjacje i umożliwić osobom chcącym wziąć udział w rekrutacji przedstawienie swoich oczekiwań, które niekoniecznie muszą być zgodne z założeniami działu HR.

– Bez dobrej analizy rynku i oczekiwań kandydatów nie będzie skutecznej rekrutacji. Tylko oferowanie konkurencyjnych warunków płacowych i niematerialnych pozwoli pracodawcy znaleźć szybko pracowników o odpowiednich umiejętnościach i i predyspozycjach. Dlatego ważnym jest, aby podczas procesu rekrutacji dać możliwość kandydatom przedstawienia swoich oczekiwań, gdyż dzięki temu będziemy mogli poznać sytuację na rynku, a także zapłacić lepiej za wyjątkowe talenty, nawet jeśli będą one droższe od pierwotnych założeń – mówi Michał Solecki.

Na tym nie koniec oczekiwań kandydatów. 24 proc. badanych zniechęca do udziału w aplikacji ogłoszenie skierowane tylko do jednej płci. Kandydaci oczekują równości płci w dostępie do zatrudnienia. Z kolei 62 proc. respondentów uważa, że dodawanie zdjęcia do CV jest zbędne.

Masz pytanie?