Pracodawca powinien wspierać kompetencje cyfrowe swoich podwładnych

Pracodawca powinien wspierać kompetencje cyfrowe swoich podwładnych

29 stycznia 2024

Umiejętność obsługi nowych technologii zwiększa możliwości zarobkowe poszukujących zatrudnienia, jak i rozwojowe przedsiębiorstwa. Polacy są świadomi, że wysokie kompetencje cyfrowe są niezbędne do utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku pracy. Jak oceniają swoje umiejętności?

 

Właściciele firm muszą nieustannie śledzić zmiany zachodzące w ich branżach. Dzięki temu będą w stanie utrzymać się na rynku i będą mogli zwiększyć przewagę konkurencyjną. Wśród trendów na najbliższe miesiące, a zapewne i lata, wymienić można cyfryzację, rozwój sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwo.

Według raportu KPMG, aż 15 proc. polskich firm korzystało w minionym roku podczas prowadzenia biznesu z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Dlatego przedsiębiorcy powinni zdawać sobie sprawę z faktu, że niezwykle ważne stają się kompetencje cyfrowe. Czy Polacy posiadają kompetencje cyfrowe? Jak właściwie oceniają oni ich posiadanie? Okazuje się, że całkiem nieźle. Z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu z ogłoszeniami o pracę Pracuj.pl wynika, że 72 proc. ankietowanych Polaków pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe. Nie oznacza to jednak, że właściciel firmy nie powinien monitorować stopnia posiadanych przez podwładnych umiejętności.

– Przedsiębiorca powinien mieć świadomość znaczenia zasobów ludzkich w swojej organizacji. Posiadane przez nich umiejętności i kompetencje to w dalszym ciągu największy kapitał firmy, dlatego warto inwestować w rozwój swoich podwładnych. Pracodawca powinien myśleć przyszłościowo. Zatem konieczne jest wspieranie i – jeśli jest taka możliwość – inwestowanie w rozwój kompetencji cyfrowych personelu – mówi specjalista ds. HR z agencji pracy Worksol.

Czy Polscy przedsiębiorcy dbają o rozwój kompetencji cyfrowych swoich podwładnych? Jedynie 37 proc. sądzi, że ich szef wzmacnia tego typu umiejętności u swoich pracowników. Równocześnie 1/3 badanych ma odmienne zdanie na ten temat. Z kolei 30 proc. nie ma w ogóle zdania w tym temacie.

 Nauka z korzyścią dla wszystkich

Rozwój kompetencji cyfrowych nie powinien jednak leżeć wyłącznie w interesie pracodawców, ale również ich podwładnych. Czy Polacy zdają sobie sprawę ze znaczenia ich rozwoju? Ponad połowa (6 na 10) Polaków jest zdania, że jeśli nie będzie nabywać nowych kompetencji cyfrowych, pozostanie mniej konkurencyjna na rynku pracy. Oznacza to, że bez kompetencji cyfrowych będzie im ciężko utrzymać aktualne stanowisko, nie mówiąc o znalezieniu zatrudnienia w nowym zakładzie pracy. Warto zwrócić uwagę, że z takim poglądem nie zgadza się jedynie 1 na 10 ankietowanych.

– Biegłe poruszanie się w świecie technologii jest dziś istotne nie tylko w zawodach związanych z sektorem IT, lecz niemal na całym rynku pracy. Wysoko rozwinięte kompetencje cyfrowe umożliwiają m.in. efektywną pracę z domu, która – nawet jeśli w okrojonym zakresie – na długo pozostanie popularnym modelem wykonywania zadań. W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych kluczowa z kolei staje wiedza na temat zabezpieczania danych i zachowania prywatności online. Ciągle pojawiają się także nowe narzędzia, oparte o nowe technologie, które znajdują zastosowanie w bieżącej pracy i konieczne jest nadążanie za nimi. Przykładem mogą być choćby narzędzia wykorzystujące AI, powszechnie dziś stosowane m.in. w marketingu. A to tylko trzy przykładowe powody, dla których sprawne poruszanie się w cyfrowym świecie może mieć kluczowe znaczenie dla wszystkich uczestników rynku pracy – komentuje Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Pracuj.pl.

Chcą rozwijać kompetencje cyfrowe

Nieco ponad połowa (51 proc.) ankietowanych uważa, że wysokie kompetencje cyfrowe mogą być atutem przy szukaniu zatrudnienia. Z kolei 2 na 10 badanych przyznało, ze zbyt mała znajomość technologii bywa dla nich wyzwaniem podczas poszukiwań pracy. Natomiast 10 proc. sądzi, że niepodążanie za rozwojem nowych technologii jest ich wadą.

Zbyt niskie kompetencje cyfrowe Polaków mogą wynikać między innymi z wad systemu edukacji. 30 proc. Polaków uważa, że rozwój i nauka nowych technologii pozostaje w ich zakresie. Warto jednak podkreślić, że ankietowani są zainteresowani rozwojem posiadanych kompetencji. Prawie połowa z nich (42 proc.) deklaruje chęć wzięcia udziału w szkoleniu z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji, jeśli jego organizacja leżałaby po stronie pracodawcy.

 

 

 

Masz pytanie?